Antara El Nino, La Nina dan Newater, Mana Satu Pilihan Kita

Arkib Februari 2007

“Fenomena El nino yang diramalkan berlaku tahun ini kemungkinan besar tidak ‘jadi’ berdasarkan data-data terbaru dari Jabatan Kajicuaca Malaysia” begitulah kenyataan akhbar Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi di muka depan sebuah akhbar arus perdana pada awal minggu ini.

“Di Selangor ni kita dah minum newater” begitulah kata-kata ‘jenaka sinis’ seorang pegawai kanan Jabatan Alam Sekitar ketika kami ingin sama-sama menaiki lif selepas menghadiri Mesyuarat ‘Persediaan Menghadapi El nino’ di Lembaga Urus Air Selangor(LUAS) Shah Alam minggu lepas.

Hampir sebulan tanda-tanda kemarau atau nama barunya ‘el nino’ menjelma menyebabkan air sungai berkurang lalu menyebabkan proses pencairan (dilution factor) turut berkurang. Air dari loji kumbahan dan longkang yang mengalir ke sungai akan mengotorkan sungai yang merupakan sumber utama air minum di Negara kita.

Mungkin ramai masih merasakan bahawa ‘ayor dalam bosi’ yang diminum datang terus dari kawasan empangan, jernih bersih dan segar. Mungkin 10-20 tahun dahulu fenomena itu benar tetapi kini semua itu hanya tinggal kenangan.

Dengan kemajuan pesat di Negeri Selangor maka banyak kawasan perumahan, perbandaran dan industri kecil di bangunkan di sepanjang sungai. Air kumbahan dan efluen dari kawasan tersebut mengalir ke sungai dan diproses kembali di loji pembersihan air yang terletak di ‘downstream’.

‘Newater’ singkatan nama dari ’new water’ telah diperkenalkan di Singapura beberapa tahun yang lalu bagi mengatasi kekurangan sumber air di Negara tersebut. Saya berkesempatan melawat sebuah loji Newater di ‘Kota Singa’ itu dua tahun lalu.

Sebelum itu saya agak ‘geli’ dengan newater tetapi setelah melihat sendiri proses di loji tersebut maka saya dapat simpulkan newater tersebut adalah lebih bersih berbanding ‘newater’ di Selangor. Semasa pulang saya telah menerima cenderahati sebotol air ‘newater’ sebagai kenangan yang kini masih ada tersimpan dalam ‘muzium’ di tempat kerja saya.

Ini adalah kerana air kumbahan di sana diproses sehingga peringkat ‘ultra filtration’ atau ‘reverse osmosis’ sebelum dilepaskan ke kolam semulajadi seperti tasik dan empangan sebelum diproses semula di loji pembersihan air. Sedangkan kita di sini hanya melalui beberapa peringkat ‘biological treatment’ di IWK lalu dilepaskan kembali ke sungai.
Maka dapat saya simpulkan memang benar kata-kata Pegawai JAS tersebut tetapi benar bersyarat iaitu jika ‘el nino’ melanda.
Alhamdulillah dua tiga hari ini nampaknya El nino seperti malu untuk menjelma dengan kehadiran hujan atau nama barunya ‘La nina’.

Bila hujan kembali membasahi bumi setelah sebulan merajuk pergi suasana kembali segar dan nyaman menggantikan panas yang membahang. Lalu dalam kesempatan cuti panjang tahun baru cina itu saya dan anak-anak sempat menikmati curahan ‘air dari langit’ dengan ‘bermain hujan’ sambil membersihkan halaman dan longkang.

[caption id="attachment_92" align="alignnone" width="300"] River[/caption]

Akhirnya sempat juga saya melihat titis-titis hujan yang ditinggalkan di dedaunan dan ranting bagaikan mutiara seperti lirik lagu allahyarham Sudirman.. “ hujan yang turun bagaikan mutiara..”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan