Bangi Bandar Ilmu

Arkib Jun 2008

Perisytiharan Bangi sebagai Bandar Ilmu telah dilakukan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim pada 23 Jun 2008 baru-baru ini di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS). Sebagai warga Bandar Baru Bangi (BBB) saya turut gembira dan bersyukur atas gelaran tersebut.

Saya memulakan kehidupan di Bangi sejak tahun 1990 apabila mula menuntut di Universiti Kebangsaan Malaysia UKM). Ketika itu Bandar Baru Bangi merupakan pekan kecil tanpa prasarana hebat dan kami hanya akan ke Kajang untuk membeli belah jika perlu. Setelah tamat belajar saya memulakan kerja di Loji Air Sg Semenyih pada tahun 1995 yang terletak di ‘Prang Besar Estate’, Dengkil, tidak jauh dari Bangi (Kini  Estet Prang Besar telah bertukar menjadi Putrajaya). Saya menetap di kuarters Loji selama sepuluh tahun dan mula berpindah ke rumah sendiri di Seksyen 8 Bandar Baru Bangi pada tahun 2005.

Kini Bandar Baru Bangi begitu pesat membangun sebagai pusat ilmu dan komersial. Kawasan perumahan kelas sederhana wujud bagaikan cendawan tumbuh kerana lokasinya yang strategik iaitu tidak jauh dari Putrajaya, Kuala Lumpur dan KLIA. Namun begitu pembangunannya agak terancang dan masalah sosial juga masih terkawal kerana kurangnya pusat hiburan di sini.



Saya juga bersyukur kerana rumah yang dibeli terletak di kawasan yang agak strategik iaitu berhampiran dengan Kompleks PKNS, Taman Tasik Cempaka, Masjid Jamek Bangi, Perpustakaan Awam dan Pejabat Pentadbiran Daerah Hulu Langat. Walaupun nilai rumah yang saya beli meningkat dengan mendadak (hampir 70%) namun buat masa ini saya tidak berhasrat untuk menjualnya.

Di sini saya ingin menulis sedikit maklumat mengenai sejarah Bandar Baru Bangi yang dipetik dari Buletin Bangi Bil 1. Tahun 1: Jan-April 2008 keluaran PKNS Bangi.

Berasal daripada sebuah Estate (West Country Estate) yang berkeluasan 5,118 ekar, Bandar Baru Bangi mula dibangunkan pada tahun 1974 setelah proses pengambilan tanah dibuat oleh Kerajaan Negeri Selangor mulai tahun 1972-1978. Proses pengambilannya dilakukan secara berperingkat-peringkat bermula dengan seksyen 1 yang melibatkan pembinaan rumah kos rendah, sederhana dan tinggi yang berjumlah 200 unit.

Perancangan bandar satelit ini yang juga merupakan bandar kedua terbesar selepas Shah Alam, adalah berdasarkan 'perancangan bersepadu' atau 'integrated development' yang dijangka mampu meneruskan ’sustainable growth’ yang bukan sahaja dapat menampung kediaman 60,000 orang penduduk, tetapi juga menyediakan aktiviti komersil , perindustrian, institusi latihan, rekreasi dan pendidikan.

Berkonsepkan Bandar Taman, kawasan lapang seluas 82 ekar dilengkapi dengan sistem dua lengkongan jalan besar dan lorong-lorong jalan kaki dan berbasikal yang menyambungkan aktiviti-aktiviti di antara satu sektor dengan yang lain. Bandar Baru Bangi telah dibahagikan kepada 16 Seksyen.

Di antara Pusat pengajian Tinggi yang terdapat di BBB ialah UKM, UNITEN, KLIUC, MFI, Institut Perguruan Islam (IPI) dan Kolej Polytech Mara. Antara Pusat Latihan pula ialah INSPEN, NIOSH, ILIM, MPOB, Pusat Latihan Petronas (PERMATA), Pusat Latihan Maybank, Public Bank, CIMB Bank, RHB Bank, BSN, Pusat Latihan Pos dan Institut Latihan kehakiman (ILKAP).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan