Berita Kematian - Peringatan Buat Yang Hidup

Arkib September 2008

Di pagi Jumaat dalam bulan Ramadhan yang mulia ini saya menerima tiga berita kematian

Pertama ialah kematian Tan Sri Samad Ismail, seorang pengarang terkenal dan juga turut sama memperjuangkan kemerdekaan. Allahyarham meninggal dunia pada usia 84 tahun di sebuah hospital di Kuala Lumpur akibat jangkitan paru-paru.

Kedua ialah kematian bapa kepada sahabat se alumni (Kolej Islam Klang) Saudara Abdullah Haron yang berasal dari Sarawak.

Ketiga ialah kematian rakan matrikulasi (Sekolah Alam Shah) dan juga se jabatan dan fakulti semasa di UKM iaitu Saudara Azli Ahmad yang bekerja di Lembaga Pelabuhan Johor. Allahyarham meninggal dunia akibat sakit jantung dalam pertengahan usia 38 tahun.

Saya hanya mampu mengucapkan salam takziah buat keluarga ketiga-tiga allahyarham dan berdoa semoga ruh mereka ditempatkan di kalangan hamba Allah yang beriman serta tenang dan damai di alam sana.

Semoga dengan berita kematian demi kematian yang diterima akan memberi keinsafan kepada saya dan pembaca semua agar sentiasa bersedia untuk menghadapi saat-saat yang pasti akan tiba..detik kematian..detik meninggalkan dunia yang fana..meninggalkan segalanya..yang boleh dibawa sebagai bekalan hanyalah iman dan taqwa, curahan ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah serta anak-anak soleh yang bakal berdoa buat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan