Kisah Terperangkap Dalam Terowong SMART

Posted 01 June 2007CE | 16 Jumada al-Ula 1428AH by Abu Aslam
Arkib Jun 2007

14 Mei 2007, Kuala Lumpur , Terowong SMART sepanjang 3.8 km antara kem TUDM Sg Besi ke bulatan Bulatan Kpg Pandan mula dibuka kepada orang ramai secara percuma selama sebulan. Menteri Kerja Raya memaklumkan kadar tol yang bakal dikenakan adalah lebih tinggi berbanding kadar biasa kerana kos pembinaannya yang agak tinggi.

15 Mei 2007, Saya telah menghadiri Pameran ‘Water Malaysia 2007’ di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC). Semasa bertolak dari Putrajaya bersama 3 rakan sekerja kami bercadang untuk merasai laluan terowong yang merupakan yang pertama seumpamanya di dunia (bersifat dwifungsi – laluan kenderaan dan air banjir). Walaubagaimanapun hajat tersebut tidak tercapai akibat terlepas kedua-dua laluan masuk ( laluan paling kanan atau paling kiri).

Semasa bertolak pulang, kami berkesempatan memasuki terowong SMART yang mana laluan masuknya ialah sebelum bulatan Kpg Pandan. Walaubagaimanapun kenderaan Perodua Kembara (milik syarikat) yang kami naiki telah mencipta sejarah tersendiri kerana mengalami kerosakan radiator ketika hampir keluar dari terowong berhampiran Kem TUDM Sg Besi.

Peronda SMART memaklumkan bahawa kenderaan kami merupakan kenderaan kedua yang mengalami kerosakan dalam terowong tersebut. Pihak Smart terpaksa menarik kenderaan kami ke tempat lebih selamat iaitu berhampiran Stesen Minyak Esso Sg Besi untuk dibaiki.

Ia merupakan pengalaman pertama saya mengalami kerosakan kenderaan dan ianya berlaku di terowong SMART yang baru dibuka. Walaubagaimanapun ciri-ciri keselamatannya dikira baik kerana mempunyai lorong kecemasan serta telefon kecemasan (SOS). Pihak SMART juga menyediakan kereta tunda percuma bagi menarik kereta yang rosak keluar dari terowong.

Laluan terowong tersebut hanya membenarkan kenderaan ringan iaitu tidak melebihi tinggi 2 meter. Motosikal tidak dibenarkan melalui terowong berkenaan.

Terowong tersebut sebenarnya biasa sahaja, macam terowong memasuki tempat letak kereta‘basement’ dan terowong lebuhraya Utara Selatan berhampiran tol Jelapang, Ipoh, mungkin kelainannya adalah kerana ia bersifat dwifungsi iaitu semasa hujan lebat (banjir) maka terowong tersebut akan mengalirkan air banjir dari ibu kota ke Sg Besi dan ditutup kepada kenderaan.

Nota : SMART – Stormwater Management And Road Tunnel Project

Tiada ulasan:

Catat Ulasan