Pencemar Sumber Air Pengkhianat Negara




Air merupakan keperluan asas yang amat penting bagi kesinambungan kehidupan  di dunia ini. Tanpa air, muka bumi yang indah ini tidak akan ‘relevant’ lagi buat semua makhluk yang bernyawa di dalamnya. 





Negara Malaysia amat bertuah kerana dilimpahkan dengan sumber air yang begitu banyak dan mencukupi untuk penduduknya bukan sekadar sebagai sumber air minum tetapi juga dapat digunakan untuk pengairan pertanian dan juga penjanaan tenaga elektrik.





Air merupakan aset yang amat berharga bagi Malaysia untuk menuju sebuah negara maju yang cemerlang, gemilang dan terbilang.





Tahniah diucapkan kepada PM yang baru dilantik di atas keprihatinan mengenai pengurusan sumber air sehingga diwujudkan dua buah kementerian iaitu Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan juga Kementerian Tenaga, komunikasi dan Air.





Selain itu cadangan penubuhan Suruhanjaya Air Negara juga merupakan satu langkah yang amat tepat dan bijak sebagai sebuah badan penilai bebas yang akan menilai semua aspek berkaitan pengurusan sumber air dan perkhidmatan perbekalan air di negara kita.





Walaupun secara keseluruhannya Malaysia mempunyai sumber air yang mencukupi namun disebabkan kepadatan penduduk yang tinggi di Lembah Klang maka Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Putrajaya mempunyai sumber air yang semakin terhad atau dalam istilah lain hanya ‘cukup-cukup’ sahaja.





Adalah dijangkakan untuk unjuran tahun 2007 Selangor memerlukan bekalan sumber air mentah dari Pahang bagi menampung permintaan yang semakin bertambah. 





Selain masalah sumber air yang semakin terhad serta masalah ‘Non Revenue Water’ yang dikatakan mencecah sehingga 40%, akhir-akhir ini timbul pula masalah pencemaran sumber air sungai di negeri Selangor. 





Baru-baru ini iaitu pada 26 Mac 2004, penduduk di sekitar selatan Negeri Selangor seperti  Bangi, Puchong dan Sepang sekali lagi dikejutkan dengan masalah ketiadaan bekalan air paip.





Pihak Perbadanan Urus Air Selangor (PUAS) telah memaklumkan bahawa ianya berpunca dari masalah pencemaran sumber air mentah dari Sungai Semenyih yang membekalkan air kepada Loji Air Sg. Semenyih.







Pelbagai punca pencemaran air.






Air mentah dari sungai tersebut tidak dapat dirawat dengan sempurna kerana masalah pencemaran bau yang tidak diketahui sumbernya. Kejadian yang sama pernah berlaku pada bulan Mei tahun 2003 yang lalu.





Akibat dari kejadian pencemaran tersebut, Loji berkenaan yang membekalkan air bersih kepada lebih sejuta penduduk dan juga kawasan industri di kawasan Selatan Selangor terpaksa ditutup hampir 12 jam. 





Dalam hal ini siapa yang perlu dipersalahkan ?











Pada pandangan saya pihak yang bersalah ialah pihak yang telah mencemarkan sungai tersebut. Pihak berkenaan boleh dianggap sebagai pengkhianat negara amnya dan negeri Selangor khasnya. Mereka yang terbabit perlu dihukum dengan hukuman yang sewajarnya.





Tanpa kerjasama semua pihak dan agensi berkaitan seperti maka pengkhianat negara ini amat sukar dikesan dan dibawa ke muka pengadilan.





Berikut adalah beberapa cadangan yang mungkin sesuai untuk menangani masalah pencemaran air sungai yang semakin kritikal :






  1. Pihak kerajaan negeri dengan bantuan pihak media perlu meletakkan masalah pencemaran sumber air sebagai isu utama yang perlu ditangani segera sebagaimana masalah kecurian pasir di  Selangor baru-baru ini.

  2. Teknologi Rawatan Air di Loji tersebut perlu dipertingkatkan bagi membolehkannya terus beroperasi biarpun terdapat pencemaran sumber air.

  3. Takungan simpanan air mentah dengan isipadu air yang mencukupi sehingga 2 hari perlu diwujudkan berhampiran loji berkenaan supaya dapat menampung permintaan air ketika berlaku masalah pencemaran sumber air sungai. 

  4. Jabatan Alam Sekitar dan pihak Pengendali Loji boleh dihubungi melalui talian hotline dan SMS dengan cara meletakkan papan tanda ‘Aduan Pencemaran Sungai’ di kawasan yang strategik di sepanjang Sungai Semenyih dan anak sungai utama.

  5. Pihak Pengendali Loji perlu menggalakkan orang ramai memberi maklumat mengenai pencemaran sungai dengan cara memberi sedikit insentif samada dalam bentuk pemberian wang dan sebagainya.

  6. Kempen yang berterusan  perlu dilakukan oleh Jabatan Alam Sekitar dengan kerjasama pihak Pengendali Loji. Dengan cara tersebut pihak industri dan orang ramai yang tinggal d sepanjang sungai akan lebih prihatin tentang masalah pencemaran sungai serta hukuman bagi mereka yang mencemarkan sungai dengan sewenang-wenangnya.

  7. Kilang yang beroperasi di kawasan tadahan Sungai Semenyih termasuk dari kawasan perindustrian Semenyih, Beranang dan Nilai hendaklah mematuhi Akta Kualiti Alam Sekeliling 1979. Jika mereka gagal berbuat demikian maka lesen mereka hendaklah ditarik balik dalam masa 24 jam. 

  8. Semua Loji Kumbahan Indah Water (IWK) yang terletak di kawasan tadahan perlu disenggara dengan baik agar tidak mencemarkan sumber air.

  9. Penternak binatang samada ayam, lembu, kambing atau khinzir berhampiran sungai semenyih perlu memastikan air kumbahan dari ladang ternakan mereka sentiasa mematuhi Akta Kualiti Alam sekeliling 1979. Jika mereka gagal mematuhi undang-undang tersebut ladang ternakan mereka boleh ditutup atau dipindahkan ke kawasan yang lebih sesuai.

  10. Akta Kualiti Alam Sekeliling 1979 hendaklah dikaji semula supaya semua parameter kimia yang boleh mencemarkan  sungai disenaraikan di dalam akta tersebut.

  11. Tapak pelupusan sampah berhampiran Sungai Beranang perlu dipindahkan segera bagi mengelakkan aliran ‘leachate’ kedalam sungai tersebut yang merupakan anak sungai utama kepada Sungai Semenyih.





Abu Aslam 


1 ulasan:

  1. Kufur nikmat...katagori atau istilah yg lebih tepat bg makhluk2 pengotor ni....
    Merasa selesa atau complacent dgn sumber air yg byk...sedangkan air yg berkualiti dan mencapai standard yg boleh digunakan untuk manusia makin terhad dan meruncing... selagi tahap mentaliti dan attitude "berkeladak"... masalah air kita tetap terus berlaku....

    BalasPadam