Rumah Di sini dan Rumah Di sana


Imbas semula kenangan terbitan 21hb Jun 2007





Posted 08 June 2007CE | 23 Jumada al-Ula 1428AH by Abu Aslam 
Categories:Tazkirah





Dah tempah ke belum..itulah antara soalan yang sering dilontarkan dalam kehidupan seharian..biasanya dikaitkan dengan tempahan kereta baru..baju baru…rumah baru..





Bagi yang beringat biasanya sudah menempah keperluan asas tersebut (rumah), yang bakal dihuni rata-rata paling lama sekitar 60 hingga 70 tahun.





Sebaliknya ramai yang masih terlupa untuk menempah rumah di sana..di alam kubur..di alam barzah..yang bakal disinggahi lebih lama sementara menunggu ‘yaumul mahsyar’.





Cuma jika ada pun masing-masing ‘mengimpikan’ untuk dikuburkan di bumi anbia Makkah atau Madinah (meninggal dunia ketika menunaikan haji).





Keadaan ini berbeza sekali dengan kaum Cina.. mereka sudah menempah/merancang di mana bakal rumah mereka di alam sana..Siapa tidak tahu Nirvana Memorial Park, Nilai Memorial Park..itulah antara tanah perkuburan termoden dan termahal di Malaysia..





Semakin baik ‘Feng Shui’nya maka semakin mahal harga yang perlu dibayar..itu semua tidak mengapa asalkan mereka ‘bahagia dan selesa’ sama seperti di dunia???.





Fenomena menempah/merancang tanah perkuburan mula timbul dalam benak saya ketika menguruskan pengebumian ayahanda tercinta pada 4 Mei 2007 yang lalu.





Hasil perbincangan keluarga memutuskan untuk menyemadikan jasad Abah di tanah perkuburan Kampung Assam Kumbang, Taiping yang terletak tidak jauh dari rumah adik perempuan saya Norhayati dan suaminya Rosli.





Ini kerana Abah tidak meninggalkan sebarang pesan/wasiat untuk disemadikan di Kampung Ijok, Batu Kurau yang terletak 50 km dari Taiping.Antara sebab kami bersetuju adalah kerana :





1) Abah banyak menghabiskan masa dirumah adik ketika mula jatuh sakit.





2) Ketika Abah sihat, Abah sering berjamaah di masjid tersebut.





3) Tanah perkuburan berhampiran masjid baru Assam Kumbang





4) Tanah perkuburan tersebut merupakan antara tanah perkuburan terbaik di negeri Perak dari segi penyusunan, kekemasan, kebersihan.





5) Tanah perkuburan di kampung agak jauh dari masjid, semak, sunyi dan berbukit





6) Mudah diziarahi anak-anak yang kebanyakannya tinggal di Taiping dan Kuala Lumpur.





Beberapa persoalan mula bermain di fikiranku..aku harus mula menempah/merancang..rumahku di sana..











Sudahkah aku bersedia..aku masih serba salah..adakah di sini..atau di sana sama seperti abah..di samping berharap jika ada rezeki.. disemadikan di bumi anbia..namun sekurang-kurangnya biarlah rumahku di sana nanti.. berhampiran masjid..rumah Allah..yang meriah dengan hambanya yang beribadah..Sudahkah anda menempah rumah di sana?





Jika belum, bersegeralah..sertailah khairat kematian..berwasiatlah..kerana sedetik waktu berlalu..kita semakin hampir untuk memasukinya.. tidak semua kita diberi notis oleh Allah untuk bersedia..





Rumah di sana tidak semahal di dunia..keluasannya secara zahir muat untuk kita berbaring sahaja..tetapi biarlah secara batinnya ibarat berada di antara taman-taman kecil syurga insyaAllah..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan