Bulat Air Kerana Pembetung, Bulat Manusia Kerana Muafakat



Hari ini saya bekerja seperti biasa walaupun hari Sabtu (Sabtu Minggu Kedua setiap bulan). Sektor kerajaan telah memulakan sesi kerja 5 hari seminggu namun pihak swasta masih ada yang bekerja pada hari Sabtu. Biasanya hari Sabtu sebegini diisi dengan aktiviti sosial dan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja seperti ceramah agama, ceramah kesihatan serta senamrobik.

Sempena tahun baru 2008 maka Pengurus Besar Operasi Konsortium ABASS Sdn. Bhd. menyampaikan amanat mengenai prestasi 2007 serta matlamat untuk 2008. Sebelum memulakan sesi taklimat, seperti biasa saya diarahkan untuk membaca doa selamat sempena tahun baru Hijriah 1429 dan Tahun Masehi 2008.

Antara amanat dan ucapan Pengurus Besar Operasi yang sempat saya rakamkan dalam kotak fikiran saya ialah :

Syarikat berjaya mencapai matlamat pengeluaran air bersih pada kadar 570 juta liter sehari (JLH), serta tidak mengalami sebarang gangguan operasi loji disebabkan masalah kerosakan mesin dan jentera atau pencemaran air.

Menurut beliau lagi 57% pekerja mencapai tahap cemerlang (markah melebihi 85%) dalam prestasi pekerja tahun 2008 termasuk diri saya sendiri insyaAllah.

Selain itu syarikat berjaya memperolehi Anugerah ‘Silver Award’ Persatuan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (MSOSH), ISO 22000 untuk Pembotolan Air Beralkali serta memperolehi ‘4 Star’ untuk ‘Safety Excellent Management System (SEMS)’.

Syarikat juga berjaya mengekalkan persijilan ISO 9001:2000 dan Akreditasi Makmal ISO/IEC 17025 : 2005.

Untuk Tahun 2008 syarikat mensasarkan untuk menambah satu lagi persijilan iaitu berkaitan sistem keselamatan dan kesihatan pekerjaan ISO 18001.

Pengurus Besar Operasi gembira dengan pencapaian dan peningkatan yang ditunjukkan oleh pekerja dan berharap prestasi kerja akan terus meningkat pada 2008.

Semangat kerja berkumpulan seperti pepatah ‘Bulat air kerana pembetung bulat manusia kerana muafakat’ merupakan intipati yang membawa kejayaan di tempat kerja.

(Arkib 2008)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan