Masa Depan Orang Asli - Tanggungjawab Siapa?

 



Ahad lalu saya berkesempatan mengikuti program Da’wah Orang Asli anjuran Alumni Kolej Islam (ALKIS) di Dewan Hadhari Pusat Islam Kuala Lumpur.

Tiga orang ahli panel telah memberi ceramah dan berkongsi pengalaman mereka melakukan da’wah terhadap orang Asli. Mereka ialah Jasop bin Yusof dan Tok Batin Husin dari Kampung Orang Asli Batu 12 Gombak serta Dato’ Dr Abdul Razak (Aktivis Da’wah Orang Asli dengan lebih 30 tahun pengalaman).

Saya sempat merakamkan sesi ceramah tersebut menggunakan telefon bimbit Nokia N70. InsyaAllah saya akan sertakan dalam blog ini pada masa akan datang.

Berikut adalah beberapa catatan yang sempat saya coretkan iaitu

A. Am tentang orang asli

Terdapat 18 Suku kaum orang Asli di Malaysia. Namun hanya 4 suku kaum yang terbesar antaranya Temiar, Temuan, Jakun dan Melayu Asli.

Terdapat lebih kurang 150,000 orang Asli di seluruh Malaysia. Taburan orang Asli terbahagi kepada dua iaitu di Pinggiran (tidak jauh dari kampung orang Melayu) dan juga di Pendalaman (jauh di tengah hutan)

Radio khas untuk orang asli ialah Asyik FM di saluran 91.1 (Liputan hanya dapat diterima di kawasan pinggiran sahaja)

B. Cabaran Da’wah orang Asli

Perlu mengetahui adat resam dan pantang larang mereka. Perlu berbaik-baik dengan mereka terlebih dahulu sebelum berda’wah. Aktiviti sosial seperti membuat jamuan (kena belajar memasak) , memberi kemudahan asas dan lain-lain dapat menarik mereka untuk lebih dekat kepada Islam

C. Mengapa perlu melakukan Da’wah kepada orang Asli

Berdakwah adalah sunnah Rasulullah yang perlu diteruskan di mukabumi ini. Masih ramai orang asli yang tidak mempunyai agama (Animisme). Golongan misionary Kristian berusaha untuk menarik mereka kepada agama Kristian begitu juga Bahai seterusnya akan menjadi duri dalam daging kepada umat Islam di Malaysia.

D. Mengapa orang Asli perlu memilih Islam sebagai Agama mereka.

1. Islam agama rasmi di Malaysia

2. Raja-Raja dan Pemerintah adalah Islam

3. Islam adalah agama yang benar di sisi Allah

4. Kebanyakan masyarakat yang tinggal berhampiran kampung orang Asli adalah Melayu Islam. Justeru suasana akan lebih harmoni apabila mereka sama-sama mengamalkan ajaran Islam serta dapat menyambut hari perayaan yang sama seperti Hari Raya dan lain-lain.

E. Ekspedisi Da’wah Orang Asli

Dato’ Dr Abdul Razak menyeru supaya lebih ramai penda’wah bersama beliau untuk menyertai ekspedisi da’wah orang Asli. Beliau mempunyai aktiviti secara berkala dan menjemput para sukarelawan untuk turut serta.

Berikut adalah jadual ekspedisi dakwah bagi bulan November. Jadual bagi setiap bulan akan dikemaskini bergantung kepada kesesuaian tempat dan cuaca.

November 2008

21 - 23 Nov 2008
POS Brooke, Gua Musang
(Meeting Point - Plaza Tol Simpang Pulai, Perak)

21 - 26 Nov 2008
POS Balar, Gua Musang
(Selepas singgah di POS Brooke. POS Balar terletak lebih jauh ke pedalaman dari POS Brooke)

28 - 30 Nov 2008
Kg Tuel, Gua Musang

Kepada yang berminat dan untuk maklumat lanjut boleh berhubung dengan Firdaus (012-5608693) / Shamsul (014-2298012) / Dr. Razak (013-5840070)

(Arkib 2008)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan