Satu Hari Satu Ayat

 



Apakah azam kita tahun ini??

Biarpun agak terlewat untuk membuat azam khusus tahun ini..namun semalam benak saya terpanggil untuk menanam azam dalam diri.. azamnya ialah satu hari satu ayat Al Quran untuk dihafaz.

Alhamdulillah.. bila disemak azam tersebut ianya masih mampu ditunaikan kerana sehingga hari ke 50 pada tahun 2009 ini (19 Februari 2009) saya sudah berjaya menghazaf 64 ayat Al Quran iaitu ayat 1-53 Surah Al Kahfi dan ayat 6 - 16 dari Surah Al Baqarah.

Jika di hitung secara logik akal dan matematik maka tidak mustahil untuk kita menghafaz Al Quran dalam tempoh lebih kurang 20 tahun jika kita berusaha menghafaznya hanya satu ayat satu hari..360 ayat selama 1 tahun..3600 ayat selama 10 tahun dan 6236 ayat selama 17 tahun.

Apa yang penting ialah keazaman dan kesungguhan untuk menjadi seorang Hafiz biarpun usia sudah meningkat. InsyaAllah jika kena cara dan kaedahnya beserta doa kepada Allah moga kita mampu menghafaz Al Quran suatu hari nanti.

Buat masa ini saya menggunakan kaedah Maahad Tahfiz Bistari berdasarkan buku yang dikarang oleh Pengetuanya Ustaz Muhammad Farhan AL Hafiz (bekas Mubaligh Kristian). Sejak menggunakan kaedah ini saya berjaya menghafaz beberapa surah panjang dalam Juz Amma dan kini dalam proses menghabiskan surah Al Kahfi.

p/s : InsyaAllah jika ada kesempatan saya akan mencoretkan panduan menghafaz Al Qur’an berdasarkan buku tersebut untuk dikongsi bersama pembaca blog ini.

(Tulisan ini adalah arkib Februari 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan