Suka Duka Di Bulan Lima



Bulan lima (Mei) sekali lagi menjelma tahun ini dengan berbagai sambutan antara yang terkenal ialah Hari Ibu (10 Mei) dan Hari Guru (16 Mei).

Bagi diriku dan keluarga bulan lima tahun ini terpaksa kami lalui dengan berbagai ujian dari Allah. Justeru kesempatan untuk menulis agak kurang dan coretan ini merupakan satu-satunya coretan untuk bulan lima.

1 Mei 2009 - Anak ketiga kami.. Asri mengalami demam dan selsema

2 Mei 2009 - Ku terima sms dari Kaklang bahawa bonda dimasukkan ke wad Hospital Columbia Taiping kerana demam dan jangkitan paru-paru. Aku bergegas pulang seorang diri memandu kereta untuk menziarahi bonda yang pertama kali dalam sejarah hidupnya ditahan di wad kerana sakit. Alhamdulillah kesihatan bonda yang menjangkau umur 70 tahun semakin bertambah baik. Bonda kelihatan ceria dengan kehadiran anak dan cucu serta sanak saudara yang tidak putus-putus menziarahi bonda. Keesokan hari bonda dibenarkan keluar dari wad setelah kesihatan semakin pulih.

3 Mei 2009 - Ustaz Mat Som (Guru Tajwid dan Tafsir Al Quran di Surau Loji Air Sg Semenyih) kembali kerahmatullah. Kali terakhir aku bertemu allahyarham ialah kira-kira setahun lalu selepas membuang undi di Sekolah Kebangsaan Dengkil semasa pilihanraya umum tahun 2008. Entah mengapa hatiku begitu teringin bertemu Ustaz yang diberitakan semakin uzur. Alhamdulillah Allah mengizinkanku bertemu Ustaz.. namun hatiku begitu sebak.. aku memeluk Ustaz dan air mata mengalir di pipiku.. kini baru terjawab persoalan itu.. rupa-rupanya Ustaz ingin pergi bertemu Ilahi..lebih setahun selepas itu.

Semoga Allah melimpahkan rahmat ke atas roh Ustaz serta menempatkan Ustaz di antara taman-taman syurga di alam sana.. alam yang bakal ku tempuh juga bila tiba masa.

4 Mei 2009 - Aku memulakan kerja di tempat baru di Cyberjaya.. sebuah Suruhanjaya yang mengawal selia industri air di Malaysia. Alhamdulillah setelah beberapa tahun aku buntu di tempat lama.. akhirnya Allah memberikanku peluang untuk berhijrah..mencari sinar baru dalam kembara di dunia yang penuh pancaroba.

4 - 7 Mei 2009 - Anak-anak kami Aslam, Anas dan Yasin mengalami demam batuk dan selsema.

22 - 24 Mei 2009 - Diriku mengalami demam dan selsema.

(Tulisan ini adalah arkib 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan