Jom Melawat Pusat Sains Negara



Ahad lalu kami sekeluarga telah berkunjung ke Pusat Sains Negara Bukit Kiara. Sebenarnya sudah agak lama kami tidak berkunjung ke sana. Sempena cuti sekolah dan juga cuti hujung minggu Aslam berkali-kali mengajak saya untuk ‘keluar berjalan’. Lalu saya membuat keputusan untuk membawa keluarga ke Pusat Sains Negara (PSN).

Aslam, Anas, Asri dan Ahmad Yasin begitu gembira ketika berada di PSN kerana terdapat berbagai pameran yang bermaklumat dan interaktif untuk dijelajahi. Antara yang menarik ialah akuarium berbentuk terowong seumpama ‘mini underwater’, bilik teater, pameran angkasa lepas, pameran industri petroleum, kereta nasional, hasil getah dan kelapa sawit.



Bilik aktiviti untuk anak-anak yang berumur antara 2 hingga 6 tahun juga disediakan untuk memupuk budaya sains dikalangan anak-anak sejak kecil. Selain itu terdapat juga kemudahan surau dan kafeteria bagi memudahkan pengunjung menunaikan solat memandangkan masa yang agak lama diperlukan untuk menjelajah dan meneroka dua tingkat yang penuh dengan berbagai pameran.



PSN sangat sesuai dilawati bukan sahaja oleh kanak-kanak bahkan orang dewasa untuk meningkatkan pengetahuan sains dan daya inovatif selain menghargai kehebatan dan keluasan ilmu Allah serta keagungan ciptaanNya.



sila klik url PSN untuk makluman lanjut http://www.psn.gov.my/

(Arkib 2008)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan